mote
Nå får dette nostalgiske printet en renessanse
![Nå får dette nostalgiske printet en renessanse](https://image.elle.no/880062.webp?imageId=880062&x=0.00&y=0.00&cropw=100.00&croph=100.00&width=960&height=1182&format=jpg)
It's baaaack! Et av 2000-tallets mest ikoniske print er tilbake.
Here we go again! Tjue år etter deres første samarbeid feirer Louis Vuitton og den japanske kunstnerstjerna Takashi Murakami jubileet med en XXL-versjon av sitt opprinnelige partnerskap. Dette er et rampete, fargerikt pas de deux, som lover en glad og leken union mellom kunst og mote.
![Nå får dette nostalgiske printet en renessanse](https://image.elle.no/880094.webp?imageId=880094&x=0.00&y=0.00&cropw=100.00&croph=100.00&width=960&height=1182&format=jpg)
![20 år etter: Louis Vuitton gjentar suksessen og samarbeidet med kunstner Takashi Murakami. ELLE Louis Vuitton Murakami](https://image.elle.no/880089.webp?imageId=880089&x=0.00&y=0.00&cropw=100.00&croph=100.00&width=960&height=1134&format=jpg)
I 2004 orkestrerte den japanske stjerna av samtidskunst sitt første samarbeid med Louis Vuitton. Den gangen var det Marc Jacobs, som var kunstnerisk direktør for merket og en ihuga kunstelsker, som spurte den japanske rebellen om han kunne gjenoppfinne merkets monogram – for første gang i motehusets historie.
Resultatet: En logo gjenskapt av kunstneren i intet mindre enn 33 farger for å riste nytt liv i veskene. Samarbeidet knytta bånd på tvers av kunst og luksus og kasta nytt tryllestøv over moteverdenen. Siden den gang har flere av modellene vært en fast del av den permanente kolleksjonen, og relasjonen mellom merket og kunstneren har forblitt så sterk at de har beslutta å feire 20-årsjubileet for sitt kreative samarbeid med en XXL-nylansering av kolleksjonen.
![Nå får dette nostalgiske printet en renessanse](https://image.elle.no/880061.webp?imageId=880061&x=0.00&y=0.00&cropw=100.00&croph=100.00&width=960&height=1182&format=jpg)
Louis Vuitton x Murakami-samlingen vil kunne tilby mer enn 200 kreasjoner, inkludert ikoniske vesker som Keepall, Coussin, Dauphine og Speedy, så vel som belter, lommebøker, sandaler og briller – alle pryda med kunstnerens florale emblemer og fargerike LV-trykk.
![ELLE Louis Vuitton Takashi Murakami](https://image.elle.no/880098.webp?imageId=880098&x=0.00&y=0.00&cropw=100.00&croph=100.00&width=960&height=884&format=jpg)
![ELLE Louis Vuitton Takashi Murakami](https://image.elle.no/880099.webp?imageId=880099&x=0.00&y=0.00&cropw=100.00&croph=100.00&width=960&height=884&format=jpg)
![ELLE Louis Vuitton Takashi Murakami](https://image.elle.no/880097.webp?imageId=880097&x=0.00&y=0.00&cropw=95.87&croph=50.92&width=960&height=472&format=jpg)
Murakamis «Superflat Panda» kommer vi ikke utenom; kunstnerens lekne, innovative pandamotiver pryder også flere av veskene, en lommebok, sneakers og til og med et skateboard – mens parfymeflasker og -emballasjer utsmykkes med en hage av dekorative blomster. Dette livlige Kawaii-universet som er den japanske kunstnerens varemerke, kombinerer med stødig hånd diverse koder fra den amerikanske popkulturen og ikonografien i japansk manga og tegneserier. Og med god grunn: Den den gang unge Murakami var, som hele sin generasjon, en ivrig leser av de fargerike, barnlige stripene som dukka opp etter krigen som en respons på traumaet den etterlot seg.
![Nå får dette nostalgiske printet en renessanse](https://image.elle.no/880105.webp?imageId=880105&x=0.46&y=9.27&cropw=99.54&croph=86.09&width=960&height=760&format=jpg)
Etter å ha studert kunsthistorie, skapte han en kohort av manga-inspirerte figurer som, om man se nærmere på dem, sannsynligvis er mer harmløse enn de ser ut som. Blant dem er kunstnerens «Mister DOB» (en mus som ser ut som den japanske versjonen av Mikke Mus), samt hans festlige blomster med ansikt, og Kaikai- og Kiki-figurene, som senere også ble navnet på Murakamis uavhengige kunst-business.
![Kunstner Takashi Murakami. ELLE Louis Vuitton Murakami](https://image.elle.no/880090.webp?imageId=880090&x=0.00&y=0.00&cropw=100.00&croph=100.00&width=960&height=1440&format=jpg)
På en enorm workshop i en av Tokyos forsteder, der rundt 200 ansatte arbeider i stillhet, gjør arbeidsnarkomanen Murakami virkelighet ut av sine utallige drømmeprosjekter. Det var her han forberedte sin utstilling i Versailles-slottet i 2010, skapte sine musikkvideoer for Billie Eilish og Pharrell Williams og orkestrerte det gedigne bildet som illuderer den økonomiske historien gjennom en serie av pikselerte figurer for to år siden. Det er også her han har jobba med den suksessrike relanseringen for Louis Vuitton, som skal utfolde seg i tre kapitler. Det første allerede tilgjengelig (3. januar) og det andre kommer i mars. Det er bare å glede seg!
70-tallsinspirert smykke gjør comeback med moderne vri