Slik påvirker korona Oslos motebutikker

Foto: @promenadenoslo/@vinccioslo

Koronaviruset fører til at flere og flere motebutikker stenger dørene...

Publisert Sist oppdatert

Verdens helseorganisasjon (WHO) erklærer spredningen av koronaviruset for en pandemi. Forrige uke innførte regjeringen de mest inngripende tiltakene i fredstid for å redusere smitte av viruset.

I tillegg til at alle barnehager og skoler er stengt, må også frisører- og hudpleiesalonger stenge dørene. Kulturbransjen rammes også hardt, der små og store arrangementer avlyses.

Men også motebransjen er rammet. Sist lørdag, skulle Norges nye mote- og kunstarrangement Fushion Oslo gå av stabelen. På grunn av rådene fra Folkehelseinstituttet, utsettes arrangementet på DogA inntil videre.

Mange butikker har også valgt å stenge dørene.

Med nye korona-tiltak, tomme gater og færre besøkende, hvordan påvirkes motebutikkene i Oslo?

Slik påvirkes motebutikkene

Vincci

https://www.instagram.com/p/B96KTI_gdTa/?utm_source=ig_web_copy_link

Luksusbutikken ønsker å være med på korona-dugnaden. Vincci holder dørene stengt for å unngå smittespredning i butikk og trange prøverom.

Vincci prioriterer å verne ansatte og drive butikken via nett og sosiale medier. Stang kan fortelle at ingen ansatte er permitterte, og ønsker å unngå dette.

– Inngangsdøren er stengt, men vi prøver å betjene flest mulig kunder via nettbutikk, telefon og sosiale medier - så langt det lar seg gjøre, sier Fabian E. Stang til ELLE.

Hvilke utfordringer har dere nå?

Luck

– Kronekursen som kollapset fra onsdag til torsdag, ansatte i fare for å miste jobben - nei, det er ikke noe gøy i det hele tatt!

https://www.instagram.com/p/B9zOclYgfTT/?utm_source=ig_web_button_share_sheet

John Andre Hanøy er gründer og kreativ leder hos Luck Oslo. Han forteller at butikken midlertidig holdes stengt fra 16. mars for å forhindre smittefare.

Milla Boutique

– Vi har åpnet nettbutikken igjen og oppfordrer alle til å handle der. Vi kjører ut planter i dag og leverer etter avtale. Se @luck_botanical for utvalg av planter og priser.

https://www.instagram.com/p/B8Re4qklBf5/?utm_source=ig_web_copy_link

For cirka 12 år siden åpnet Camilla Berntsen dørene til det som skulle vise seg å bli en internasjonal destinasjon for interiør. Butikken er for mange et fast besøk når man er på Aker Brygge. Butikken holder fortsatt åpent, men har permittert alle ekstrahjelper og deltider.

Hva er prioriteringene deres fremover nå?

– Som liten bedrift må vi ta en dag av gangen. Men vi gjør alt for å klamre oss fast i denne stormen! Vi holder butikken åpen med begrenset åpningstider 11-18, og tar selvfølgelig alle forholdsregler gitt av helsemyndighetene, sier kreativ leder i Milla Boutique, Camilla Berntsen. Vi har heldigvis stor butikk, så det er lett å holde avstand! Vi har til og med en fin vask i butikken så både kunder og ansatte kan vaske hendene ofte!

Berntsen kan fortelle at deres største utfordring nå er antall besøkende. Butikken har høye og faste kostnader som må dekkes.

– Vi holder på å lansere ny nettbutikksløsning i disse dager og jobber for fullt å få ut alle nyheter der! Vi får varer inn i butikken hver eneste dag, og nå er det viktig å kunne selge disse på nett også. Så dette er vårt hovedfokus.

Group 88: Gucci, Bottega, Valentino...

– Økonomien er uten tvil den største utfordringen1 Vi har fantastisk beliggenhet, supergode ansatte og masse fine varer. Men hvis ikke kundene kommer, er det heller ingen inntekt!

Koronaviruset er ventet å gå hardt utover salget av luksusmerker på verdensbasis. I Nedre Slottsgate stengte Group 88 sine butikker i dag.

https://www.instagram.com/p/B-Ed1FEgZWl/?igshid=1xyk30nujwlj4

Det danske selskapet har en rekke luksusbutikker i Oslo sentrum - blant annet Saint Laurent, Gucci, Valentino, Bottega Veneta, Burberry, Balenciaga og Mulberry.

https://www.instagram.com/p/B6IlTmuBd0l/?utm_source=ig_web_copy_link

Tom Wood

– Det vil koste millioner av kroner å holde stengt, sier Thomas Møller, CEO i Group 88 til ELLE.

Mona Jensen, grunnleggeren bak det norske motemerket Tom Wood, kan fortelle at butikken i Prinsens Gate holder stengt fremover. Mens nettbutikken fortsetter som normalt, tilbyr merket gratis frakt for å bistå kundene som kanskje ellers hadde besøkt butikken.

Per nå er det ifølge Jensen umulig å si hvor lenge butikken vil holde stengt.

– Vi sender alle ordre gratis med DHL Express Go Green. Dette er markedets beste og mest miljøvennlige alternativ. Kundene vil motta ordren innen bare 1-3 dager.

Jensen kan fortelle at firmaet og merkevaren står ovenfor en større utfordring. I tillegg til butikk og nettbutikk, selges merkevaren også hos andre forhandlere.

– Vi følger med på situasjonen i Norge, og prøver å holde oss til det som blir anbefalt av myndighetene. Butikken åpner ikke før det er trygt for ansatte og besøkende.

Merkets nyheter skal ut i juni, og Jensen mener vi står ovenfor en spennende tid.

– Vi er et firma og merkevare som selges av andre forhandlere og butikker. Butikker som også holder dørene stengt der ansatte er permitterte. Dette gjelder ikke bare i Norge, men eksempelvis i London og New York også.

– Det blir spennende å se hvordan situasjonen er om noen måneder. Jeg tror dessverre mange ikke vil klare å tilpasse seg et endret handlemønster blant kundene.

Powered by Labrador CMS