Et hjem i balanse
Deilig dansk design, rene linjer, harmoniske farger og massevis av dagslys. Bli med inn i drømmeleiligheten til Nini Bull Robsahm.
Filmregissør Nini Bull Robsahm lar seg stadig inspirere av jobben sin, noe som gjenspeiles i den elegante leiligeten hennes i Homansbyen i Oslo.
Les også: Bli med hjem til Caroline Kildebo
Nini Bull Robsahm - Et hjem i balanse
Spisebordet er fra DK3. Spisestuestolene er laget av Eero Saarinen for Knoll. Lenestolen i hjørnet er designet av Hans J.Wegner. Hele leiligheten er malt med farger fra Farrow and Ball.
Hva var inspirasjon bak hjemmet og stilen?
– Vi var mye i Paris da vi innredet, og ble veldig inspirert av byen, noe som kanskje er synlig i interiøret. Ellers er filmer vi ser alltid en inspirasjonskilde både når det kommer til hjemmet og andre ting. Vi så en del eldre britiske filmer da vi stod midt oppi valg av farger til leiligheten, noe som nok gjenspeiles i det endelige resultatet.
TV-Stua: Den grønne stolen er arvegods. Kakkelovnen er original. Caspari Møbbelsnekkeri har laget alle spesialløsningene i leiligheten, slik som dette hylleskapet.
Hvordan tenker du når du kjøper noe nytt til hjemmet – drevet av lyst eller nødvendighet?
– Jeg tenker som regel alltid lyst!
TV-Stua: Taklampa er modellen X Artic Pear fra Orche. Sofaen fra Flexform. Den blå stolen er arvegods. Skinnpuffen er fra Asplund.
Hvordan reflekterer leiligheten det at du jobber i filmbransjen?
Mye av fargepaletten er inspirert av eldre filmer, ellers er det nok ikke sånn at folk ville gjettet at jeg jobber med film hvis de så leiligheten vår.
Stua: Salongbordet er designet av Charlotte Perriand i 1962 og produsert av Cassina. Stolene er tyske fra 1950-tallet. Gulvteppet er fra The Rug Company. Taklampen er modellen X Cloud 37 fra Apparatus. Stålampa er modellen Dornstab 18 Floor Lamp produsert av Kalmar Werkstatten.
Du jobbet hjemmefra da du skrev manuskriptet til De dødes tjern – hvor i leiligheten jobbet du?
– Jeg jobbet stort sett i spisestua. Det er en utrolig fin og rolig energi der inne. Det er i det rommet jeg føler jeg kan samle tankene mine og ha 100 prosent fokus på det jeg jobber med.
Hvordan skaper du en kreativ jobbatmosfære i hjemmet?
– Jeg er helt avhengig av å ha en fin utsikt, slik at jeg har noe å se ut på og videre mot. Og så hjelper det meg veldig å omringe meg med ting jeg synes er vakre å se på. Estetikk er viktig for meg både i jobbsammenheng og privat.
Gangen: Flisene på gulvet er fra Bella Fliser og Design.
Hvordan er det å være filmregissør og manusforfatter?
–Det er virkelig en gave, og noe jeg er veldig glad for at jeg kan jobbe med. Det å arbeide med spillefilm er et veldig spesielt yrke som krever at man jobber døgnet rundt til tider, så jeg vil nesten kalle det en livsstil mer enn en jobb. Det er givende, sosialt, krevende og ensomt – og fullt av både opp- og nedturer.
– Å være sjef for mange kreative mennesker er noe av det mest inspirerende som finnes, samtidig som det kan være veldig vanskelig. Hver film tar mange år å lage, og det tar noe fra deg samtidig som det gir masse. Jeg elsker jobben min, og ville ikke gjort noe annet.
Hvis du kunne flyttet inn i et valgfritt hjem fra en film, hvilket ville du valgt?
– Hjemmet til Diane Keaton i Something’s Gotta Give. Det huset på stranda i The Hamptons kan men vel ikke annet enn å være lykkelig i. Jeg elsker havet, og får masse inspirasjon av å gå tur langs vannet eller i skogen. Magisk!
Hvilket rom i leiligheten er viktigst for deg og hvorfor?
– Kjøkkenet. Det er samlingspunktet for familien og der vi oftest spiser sammen. Sønnen vår Beck på 4 år elsker den gule sofaen. Der sitter vi og leser og koser oss i timevis.
Kjøkkenet: Ståldørene inn til kjøkkenet er fra Boffi. Den gule sofaen fra Gubi er rommets midtpunkt, og kjøpt hos Klassisk Moderne Møbelkunst i København. Modellen heter Grand Piano.