Sommernyhetene du ikke vil gå glipp av

Har du fått med deg disse nyhetene?

Publisert Sist oppdatert

Det dukker stadig opp spennende, litt grønnere, nyheter i motebransjen (hurra!), og dette er noen av dem vi er ekstra gira på i sommer

Sommernyheter 2020

Nytt fra Norge

Sleepers ble lansert i mai i utvalgte butikker og på nett.

Flip flops er uten tvil i vinden også denne sesongen (og er vel strengt tatt en sko man bruker uansett hva motebildet sier), og om du trenger et nytt par i år, anbefaler vi disse fairtrade-variantene fra norske Sleepers. Skoene er laget av naturgummi som tappes fra levende gummitrær og er helt nedbrytbart, og er farget uten bruk av kjemikalier. Sleepers ble startet av Nina Granerød og Frode Grønvold (ekteparet som startet merket Fall Winter Spring Summer, FWSS), Anette og Susanne Bastviken (søstrene bak plattformen Radical Broccoli) og Tor Marius Engen (skoentreprenør). – Etter mange år i motebransjen og utallige surfeturer, kom Nina, Tor Marius og Frode på idéen om å designe flip flops produsert på et bærekraftig fundament. De hadde tidligere funnet sandaler i naturmaterialer på Sri Lanka, og fant ut at kvaliteten var solid etter flere års testing. De tok kontakt med oss, og vi merket fort at vi både hadde god kjemi, like hobbyer og komplementære egenskaper i denne sammenhengen, og at dette var noe vi ønsket å satse på sammen, forteller Susanne om hvordan merket kom til. Teknisk og trendy Sports- og turklær havnet plutselig høyt på ønskelista vår når The North Face slapp sin nye Black Series-kolleksjon tidligere i år. Trend og nyskapende teknologi i perfekt harmoni! Black Serieskolleksjonen koster fra kr 350–9000 og er tilgjengelig i utvalgte The North Face-butikker og konseptbutikker. Kolleksjonen inneholder merkets nye, revolusjonerende materiale Futurelight som er utviklet ved bruk av nanospinningsteknologi og har en svært god ytelse og pusteevne – i tillegg til å være 100 prosent vanntett. Med lanseringen av Futurelight sikter merket på å bli bransjeledende innen bærekraft. Den nye teknologien muliggjør nemlig at plaggenes overflatebehandling kan lages av 90 prosent resirkulerte materialer! Den nye luksusen "The New Luxury – Defining the Aspirational in theAge of Hype" av Highsnobiety, fra Gestalten.com, kr 620 Dette er boka for alle moteelskere, streetwearentusiaster og sneakersnerder der ute. Magasinet og nettstedet Highsnobiety er viden kjent for sin dekning av det siste innen framtidsretta mote, kunst og kultur. Boka prøver å definere «New Luxury», et begrep som viser til hvordan sneakers og streetwear ikke bare har infiltert det trasisjonelle luksusmarkedet, men faktisk blitt det. Det handler ikke lenger bare om hva du har på deg, men også hva du kan – og i denne boka får du vite det meste som er verdt å vite om hvordan undergrunnskultur har utviklet seg til å bli interessant for massene og hvordan nye trender og merker vokser seg plutselig store i disse dager. Etisk skreddersøm BOSS tar nye, viktige grep for å sikre en mest mulig etisk produksjon av sine klær. Årets SS kolleksjon fokuserer på premium skreddersøm, og bygger videre på suksessen med sine Traceable Wool-designs ved å nå også inkludere kvinneklær. Traceable wool innebærer at hele ullproduksjonen er nøye overvåket – fra sauegården til det endelige produktet. Ulla kommer fra ZQ-sertifiserte gårder som følger de høyeste standardene hva gjelder dyrevelferd, og menneskene som syr plaggene er garantert gode arbeidsforhold og betingelser. I tillegg lanserer BOSS nå en dress som er laget helt uten animalske materialer.
Powered by Labrador CMS