Økologiske og naturlige produkter: Det naturlige fokuset begynner sakte, men sikkert å innta baderomshyllene våre, og det florerer av naturlige, bærekraftige og økologiske skjønnhetsmerker som presser grensene for hva som tidligere var mulig å oppnå med «ren» hudpleie.
Der grønne produkter før har hatt rykte på seg for å lukte «for naturlig», ha rare konsistenser eller traust innpakning, ser vi nå en bølge av aktive, effektive ingredienser innkapslet i den lekreste og mest luksuriøse forpakning du kan tenke deg.
Luktene er minst like behagelige som tradisjonelle produkter, og teksturene er det heller ingenting å si på.
Snill skjønnhet har definitivt blitt en fullverdig konkurrent til de store, konvensjonelle merkene.
Se ELLEs bærekraftige alfabet her!
Den nye normalen
Lill-Ann Schjelderup startet i 2008 Gimle Økologiske Parfymeri, som et av de første rendyrkede økologiske parfymeriene i Europa. Hun forteller at utviklingen i bransjen har vært stor og spennende siden oppstarten.
– Mye av grunnen er nok at bransjen som helhet har forandret seg, og adoptert mange av de økologiske merkene sin filosofi. Økologiske og naturlige produkter er snart den nye normalen.
Det kan være lett å gå seg vill i jungelen av skjønnhetsprodukter generelt, og er du på jakt etter naturlige varianter kan veien ut av jungelen føles enda lengre.
Begrepet «greenwashing» har blitt hyppig brukt i senere tid, fordi produsenter begynner å se verdien av å markedsføre seg og produktene sine som grønne. Selv om de kanskje ikke er det.
Vær kritisk
Lill-Ann mener det er viktig at man leser seg opp om man vil ha en så grønn skjønnhetsrutine som mulig.
– Naturlig og økologisk er ikke beskyttede ord, så hvem som helst kan sette det på produktet sitt. Er du nybegynner bør du se etter godkjente økologiske sertifiseringer eller miljømerket Svanen. Det finnes også flotte merker som er både økologiske og rene, uten sertifiseringer, men her må du være kritisk.
– Lær deg gjerne navnet på noen ingredienser eller virkestoffer du vil unngå, da kan du lettere styre unna «luremerkene». Handle i forretninger der du føler det er kunnskap, da vil du også lære mye du kan ta med deg videre.
Styr unna!
Hvilke ingredienser mener du man bør styre unna så godt det lar seg gjøre?
– Her må du ta et valg som forbruker, og spørre deg hva som er viktig for deg. Noen ønsker veganske produkter, da må en blant annet styre unna bivoks, noe som finnes i utrolig mange produkter. Har du allergier kan eteriske oljer være lurt å holde seg unna.
– Generelt er lista ganske lang på stoffer som ikke er spesielt hudvennlige, eller ikke kan brytes ned i kroppen og naturen. Dårlige kjemiske solfiltre er på verstinglisten. Vi anbefaler deg å følge Svanen sin liste over ingredienser du vil unngå i kosmetikken din.
Økologisk og bærekraftig
– Det viktigste for oss når vi velger hvilke merker vi skal ta inn, er at produktene holder det de lover, gir gode resultater og er bra for både deg og naturen. Det hjelper ikke at et produkt har økologiske ingredienser om ikke hele produksjonen er bærekraftig.
– Det er mange ingredienser som aldri kan bli økologiske, og det er først og fremst formuleringen av produktet som bestemmer om det er bra eller dårlig.
Enten du går for heløkologisk eller mer lysegrønne skjønnhetsrutiner, er det helt klart at kunnskap er makt.
Og med det enorme fokuset som nå er på både klima, miljø og bærekraft, er det ikke lenger like vanskelig å finne fram til de virkelig ærlige produsentene.
Mikroplast = versting
I tillegg er det mange ekstragrep man som skjønnhetsinteressert forbruker bør ta, for å gjøre baderomsrutinene mer miljøvennlige.
Mikroplast er en versting som heldigvis har fått mye oppmerksomhet de siste åra, og som nå begynner å forsvinne fra hyllene.
Men også engangsartikler som bomullspads, sminkefjerningsservietter og q-tips bør kuttes ned på. Og kanskje klarer du å korte ned dusjen med noen minutter?
Resirkulerbar emballasje
Store merker som REN Clean Skincare og The Body Shop jobber kontinuerlig med å finne nye løsninger på hvordan man enklere kan resirkulere tom emballasje, eller benytte flere resirkulerte materialer i produksjonen.
Kiehl’s tar imot tomme flasker og krukker hos sine utsalgssteder til gjenvinning, og mange som kutter kraftig ned på unødvendig plastemballasje.
Lill-Ann mener både vi som forbrukere og produsentene har et stykke igjen å gå.
– Det er fremdeles altfor mye unødvendig emballasje i bransjen vår. Miljø-sertifiseringer som Svanen stiller strenge krav til resirkulering, og det gjør de fleste økologiske sertifiseringer også.
– Vi som bransje er langt fra mål, men mange dyktige aktører tenker nytt og progressivt. Alle leverandører har et samfunnsansvar, og de som knekker den nøtten først håper vi deler av både teknologi og kunnskap til hele bransjen. Kun sammen kan vi flytte fjell.