skjønnhet

Skjønnhetsrutine som en ekte parisienne

parisienne ELLE

Hudpleie à la beautyikoner som Jeanne Damas og Caroline de Maigret?
Ja, takk! Her er deres hemmelige tips.

Publisert Sist oppdatert

Bli med på et dypdykk i parisiennens proffe skjønnhetsrutine.

Hva har Vanessa Paradis, Charlotte Gainsbourg, Caroline de Maigret, Lou Doillon og Jeanne Damas til felles? I hele verdens øyne legemliggjør de «La Parisienne», arketypen på avslappa chic skjønnhet iført en unik «je ne sais quoi». Vi oppsummerer hemmelighetene – så la deg inspirere!

«Den parisiske stilen er en attityde, en sinnstilstand.»

«Den parisiske stilen er en attityde, en sinnstilstand. Noe midt imellom en rocker og bohem – den parisiske kvinnen er alltid en fot foran, aldri bak. Hemmeligheten hennes er at hun puster inn air du temps, tidsånden, og gjør god bruk av den, på sitt vis …» ifølge den mest parisiske av dem alle i hennes «bibel» Parisian Chic: A Style Guide av Inès de la Fressange. Parisiennen er kort sagt helt enestående, og spesielt når det handler om hennes look og skjønnhetsrutine.

Og for å sitere hårstylisten John Nollet: «Hun er en elegant kvinne omgitt av en nonchalant aura, og hun vet å iføre seg sin helt spesielle stil. Hun tar ansvar for valgene sine.»

Selv om ingenting er påtvunget og hun setter pris på diskresjon, har parisiennen jevnlige avtaler med hudpleieren, coachen og frisøren sin. Hennes makeup- eller hudpleierutine er aldri en forpliktelse – hun insisterer på å opprettholde sin frihet og personlighet – men heller et slags spill, som måten hun kler seg på; quiet luxury før sin tid. Rolig krysser hun gata i verdens motemetropol og tar metroen med letthet og ynde. Kort sagt: Parisiennen dyrker en subtil less is more-filosofi, kombinert med en artistisk form for nytelse.

Inès de la Fressange er et evig skjønnhetsikon. Hun har vært modell for Christian Dior, Jean-Paul Gaultier og Yves Saint Laurent, og var Karl Lagerfelds muse og ambassadør for motehuset Chanel. Her er hun på catwalken for Chanel i 1987.

HENNES NATURLIGE GLØD:

Et besøk hos hudpleieren

I sin jakt på glød har parisiennen et helt nytt ritual. Før i tiden ville hun ha gått til den lokale skjønnhetssalongen for en ‘dyprens’ eller en voksing, av hygieniske behov. Nå har hun sin månedlige avtale med ‘hudpleieren’ sin registrert på telefonen. For å opprettholde en sunn og stram hud, overlater hun hudpleien til en PT i en god time med ansiktsgymnastikk. Ingenting gjør henne mer tilfreds enn å føle seg stiv og støl i ansiktet neste dag. «Visste du at ansiktet har intet mindre enn 50 hudmuskler?» spør Marie Pelloile, favoritt-hudpleieren til Jeanne Damas, parisiennen med 1,5 millioner følgere på Instagram og grunnleggeren av mote- og skjønnhetsmerket Rouje. «Jobben min går ut på å jevne ut, avslappe og tilføre oksygen gjennom en kombinasjon av stretching-teknikker, triggerpunkter og bevegelser inspirert av Kobido (oppstrammende ansiktsmassasje). Og vi må ikke glemme halsen, utringningen og en skånsom behandling av lymfeknutene.» Før en massasje med en olje eller et serum praktiserer de fleste hudpleiere en ‘dobbel rens’ og en skånsom eksfoliering med enzymer, som er mildere enn mekaniske partikler.

«Parisiske kvinner er ute etter et svært naturlig skjønnhetsuttrykk, en sunn glød til hud og hår.»

Jeanne Damas, med røde lepper og røde negler, gatelangs i Paris under moteuka i mars 2024.

I ADRESSEBOKA HENNES:

Marie Pelloile, Hotel Bachaumont, 18 rue de Bachaumont 75002 Paris 

Sophie Carbonari, 170, galerie de Valois 75001 Paris 

Marie Depoulain, 6, rue de Phalsbourg 75017 Paris 

Delphine Langlois, 17 bis rue La Boétie 75008 Paris 

Françoise Morice, 58 bis rue François 1er, 75008 Paris

FOR EKSTRA LUKSUS :

L’Institut Guerlain, 68 avenue des Champs Élysées 75008 Paris og Dior Spa, Plaza Athenée, 25 avenue Montaigne 75008 Paris. 

HUDPLEIEPRODUKTENE HENNES:

Det franske apoteket

Parisiennen kjøper gjerne skjønnhetsproduktene sine på apoteket. Disse parisiske apotekene, som nærmest finnes på hvert eneste gatehjørne, er fullspekka med hygiene- og pleieprodukter utvikla av franske farmasøytiske og kosmetiske laboratorier. De enkle, effektive formularene har blitt testa på sensitiv hud, de er godkjent av dermatologer og selges til en god pris. De fleste studio-makeupartistene bruker disse produktene til å fjerne sminke og preppe huden fra modellenes ansikter før en foto-shoot. Clémence Poésy og Vanessa Paradis, for eksempel, sverger til Colosol Eau de Lait for makeupfjerning. «De franske apotekene tilbyr en dermatologisk hudpleie som er helt unik; på verdensbasis finnes det ikke noe lignende,» sier Chloé Arjona, som er direktør for skjønnhetsavdelingen i strategirådgivningsbedriften Nelly Rodi. «Parisiske kvinner er ute etter et svært naturlig skjønnhetsuttrykk, en sunn glød til hud og hår og med den samme betryggende garantien som en crisp hvit skjorte.»

Huile Prodigieuse fra Nuxe, kr 284, en multifunksjonell ansikts-, kropps- og hårolje med en vidunderlig, avhengighets­skapende duft (annonse).
Hyalu B5 Serum, La Roche Posay sitt superfuktende serum for å hydrere huden sommer som vinter. Kr 429 (annonse).
Resveratrol-Lift Redenifying Cashmere Cream fra Caudalie, kr 579, for å «redensify» huden (annonse).
Concentrated Creamy Milk fra Embryolisse, kr 290, en allsidig makeupbase, fuktgivende krem eller maske (annonse).
Thermal Spring Water fra Avène, kr 165, spray på for å roe irritert eller sensitiv hud (annonse).

DEN FRESHE LOOKEN:

Minimale sminkerutiner

Over hele verden kan folk gjenkjenne «the French touch», der både kosmetiske behandlere og kirurger justerer og forbedrer slik at resultatet blir ‘mest mulig naturlig’. I Paris ønsker nemlig ingen at slike inngrep skal være synlige. Der insisterer de på at inngrepene skal være umerkelige – de hater «russiske lepper» og deformerte kinnbein, og de er livredde for ‘dårlig utført kirurgi’. Det er derfor også i de profesjonelles interesse å ‘go light’. Doktor Antoni Calmon, som jobber både i Paris og London, bekrefter at de parisiske kvinnene «foretrekker å se rynkete ut framfor gjenskapte». De er ute etter en fresh look, god hudkvalitet (oppnådd med for eksempel noen få meso-injeksjoner) og å redusere forekomsten av mørke flekker eller fine linjer (med botulinum toxin eller hyaluronsyre-injeksjoner). LED-behandlinger er også veldig populært. Andre populære behandlinger hudpleiebehandlinger om dagen: En runde med retinol på kvelden (for å booste kollagenet og elastinproduksjonen), etterfulgt av en rik krem (for fukt og velvære) og en C-vitamin-behandling. Siden solbrun hud ikke lenger er i skuddet, har parisiennen innsett at for å redusere mørke flekker og rødhet må hun beskytte seg fra sola og påføre UCV-beskyttelse med SPF 50 hele året.

MAKEUPEN HENNES:

Krever liten innsats

Tilsynelatende, og da mener vi tilsynelatende, ser det ikke ut som om parisienne bruker noe særlig makeup fordi «hun har ikke tid» og hennes medfødte attityde om at «less is more». Hun er besatt av å se «naturlig» ut – iallfall nesten naturlig – under enhver omstendighet.

Caroline de Maigret er selve inkarnasjonen av en parisienne med sin tilsynelatende minimale makeup og uanstrengte hårfrisyre. Og ikke minst, hennes misunnelsesverdige klesstil. Her er hun under moteuka i Paris i mars 2024.

Denne no makeup-makeup-looken er ufattelig god på å leke gjemsel – og faktisk krever den en hel del innsats. Hvis hun skal rett fra kontoret til et cocktail-party, sminker hun leppene i en klar rødfarge og kanskje hun legger smokey eyes eller en linje med eyeliner, som Charlotte Gainsbourg eller Caroline de Maigret. Som makeupartisten og grunnleggeren av Violette_fr, Violette, eller Jeanne Damas, har unge kvinner gjort den klare røde leppestiften til sitt varemerke; en miks av vintage glamour og selvhevdelse. De har inkludert essensielle trinn i rutinene sine, og tatt sine valg på bakgrunn av hva de ønsker å highlighte.

Ifølge Tom Pêcheux, global skjønnhetsdirektør i YSL er «den parisiske stil som et ‘kaleidoskop’, svært minimalistisk og svært presis, og med en iboende galskap. Jeg liker Carine Roitfeld – som er en av verdens mest berømte redaktører og motedesignere – for meg representerer hun essensen av parisiennen med sin sære, nærmest omvendte borgeoise-stil, med sin gjennomsiktige bluse, den høye splitten på skjørtet eller en herredress …» Og hvis hun kun hadde tre produkter i sminkepungen sin? «En Touche Éclat-kost (highlighter og konturering), en mørk maskara, en nude leppestift og en knallrød en, som Le Rouge Slim No 21 fra YSL, som er universell og passer de fleste,» fortsetter stjernemakeupartisten. «Og til enkelte anledninger et lite skrin med øyenskygger for å legge en smokey effekt når hun skal ut på byen.»

Le Rouge Slim No 21 fra YSL, kr 475.
Hypnôse maskara fra Lancôme, kr 306 (annonse).

HENDENE HENNES:

Rouge Noir neglelakk

Parisiennen har verken falske negler eller veldig fargerike manikyrer. Hennes skjønnhetsrutine innbefatter å påføre lakk i en transparent, så vidt rosa nyanse – vanligvis på helt korte negler. Men det er én farge som kan brukes til alle anledninger: Rouge Noir. Neglelakken ble lansert i 1995 av Chanel, og den var inspirert av en av Cocos signaturfarger: granateple ‘like the heart of a cherry’. Samme fargen som på sømmen på innsiden av den quiltede veska hennes.

Le Vernis i fargen Rouge Noir fra Chanel, kr 355 (annonse).

Kure Bazaar, som, med sine 90 % naturlige ingredienser, spesialiserer seg på øko-vennlig neglepleie, har nylig lansert sin ‘La Parisenne’-farge; en burgunderrød som ‘representerer den parisiske ånden’, ifølge dens designer Christian David: «Kundene i våre butikker i Paris er også veldig interessert i våre hånd- og neglepleie-behandlinger – fordi de vet at alderen er mer synlig på hendene enn i ansiktet.» Hans superrike, fuktende Hyaluronic Acid Balm er blitt en bestselger i den franske hovedstaden.

Le Super Baume Hyaluron­ique fra Kure Bazaar, kr 580.

Så, til slutt, for å styrke hennes naturlige negler og for å pleie neglebåndene, har parisiennen en sjarmerende, liten hvit pilleboks-aktig krukke på nattbordet – som har vært på markedet helt siden 1963: Diors Crème Abricot, framstilt av tangekstrakter og aprikosolje.

Crème Abricot fra Dior, kr 360 (annonse).

«Hårpleie er den nye hudpleien»

HÅRET HENNES:

En tilfeldig look

La oss høre hva John Nollet, Caritas hårstylist og kunstneriske direktør – som har utallige følgere, fra Monica Bellucci til Vanessa Paradis, for ikke å glemme skuespilleren Maïwen (som han stylet i filmen ‘Jeanne Du Barry’) og Sandrine Kimberlain – har å si: «Parisiske kvinner er opptatt av farger, som venetianske gyllenblonde, som er veldig lik den naturlige, brun- eller kastanjefarger med noen få striper. Klippen er veldig stram og markert med en tydelig linje. Den utvokste luggen dekker så vidt kinnbeina.» Deres ungdommelige silhuett opprettholdes enten med langt hår eller en kort, gutteaktig klipp. Uttrykket skal være sånn ‘nettopp stått opp av senga’. Det ser ikke ut som om den parisiske kvinnen gjør så mye med håret sitt – men: Hun er en illusjonist … Med en svært flink frisør.

I ADRESSEBOKA HENNES:

Carita, 11 faubourg Saint Honoré 75008 Paris

Delphine Courteille, 28, rue du Mont Thabor 75001 Paris: Inès de La Fressange og Alexandra Golovanoff er trofaste kunder.

David Lucas, 20, rue Danielle Casanova 75001 Paris: Her kan du støte på dekoratøren Sarah Lavoine eller nyhetsankre som Ophelie Meunier.

David Mallet, 14, rue Notre Dame des Victoires 75002 Paris: En av moteredaktørenes favorittadresser.

Cut By Fred, 68 rue d’Hauteville 75010 Paris: Kongen av krøller og Instagram-veiledningsvideoer. 

parisienne ELLE
Få beautyrutinene til en ekte parisienne.

HÅRPLEIEN HENNES:

Den riktige hårbørsten og god behandling

Det kan hende det kommer som et sjokk på enkelte, men parisiennen vasker altså ikke håret sitt daglig og føning er (virkelig) ikke hennes greie. Å pleie håret er derimot essensielt. Det kuleste akkurat nå er å børste håret og hodebunnen i tre minutter hver kveld før du legger deg, akkurat som bestemoren din gjordet det for noen generasjoner siden. Det nye aspektet er å bruke en vakker børste som er tilpasset din naturlige hårtype: «Denne praksisen har vært litt glemt, og hovedrolleinnehaveren – hårbørsten – nærmest inkognito,» sier Fleur Desrobert, medgrunnleggeren av La Bonne Brosse, det nye merket som er blitt en hit (på Le Bon Marché). Fordelene med rutinemessig børsting er velkjente: man blir kvitt støv og forurensning, å massere hodebunnen reduserer stress og får fibrene til å skinne når man drar den naturlige talgproduksjonen ute i håret.

I tillegg liker parisiennen å skjemme bort lokkene sine med kremer av ypperste kvalitet: «Hårpleie er den nye hudpleien,» sier Isabelle d’Ornano, som er grunnleggeren av Sisley, som nyter sin økende suksess med sin ‘Hair Ritual by Sisley’-linje. Selv luksusmerker som Guerlain har lansert sin ‘Hair care Abeille Royale’-linje. Og sist, men ikke minst, må vi nevne de blomsterduftende sjampoene og kurene fra Kérastase Nutritive, som gjerne blir ført videre fra mor til datter. 

Nutritive Bain Satin sjampo fra Kérastase, kr 259 (annonse).
Restructuring Nourishing Balm fra Sisley, kr 1345 (annonse).
Abeille Royale Scalp & HairYouth-oil-in-serum fra Guerlian , kr 1680 (annonse).
Børste fra Mason Pearson, kr 2155 (annonse).

HOLDE SEG I FORM:

Et holistisk treningsprogram

Vi har ikke tenkt å pynte på sannheten. Parisiennen er ingen ivrig sportsutøver, hun er mer overbærende med seg selv. Når hun ikke får besøk hjemme av en PT, foretrekker hun mykere metoder. Pilates eller yoga, kanskje litt sykling, et par lengder i svømmebassenget eller løping for kondisen, men hun går ikke av skaftet. Det er imidlertid tenkelig at hun utfordrer seg selv og deltar med et par venninner i kvinnenes 10 kilometerløp ved navn ‘La Parisienne’ (det 27. arrangementet finner sted 20. oktober 2024). Siden hun ikke lenger kan parkere bilen noen steder i byen, kommer hun seg rundt ved å gå eller sykle.

For tiden nyter hun sine skjønnhetsbehandlinger både på inn- og utsiden, og sørger for at kostholdet er så sunt som overhodet mulig – med collagen-kurer eller målretta kosttilskudd (fra Aime eller Hollidermie). Når det gjelder dietten, spiser parisiske kvinner mindre og mindre kjøtt (en eller to ganger i uke) og foretrekker fisk.

Videre er hun glad i grønnsaker i sesong og rå eller varmebehandlet frukt, som hun gir et dryss med gurkemeie og pepper – som er utmerkede betennelsesdempende agenter. I en del år har hun drevet med ‘periodevis fasting’, minst en gang i uka. Dette går helt enkelt ut på å ikke spise noe på 16 timer, fra kvelden etter middag og fram til lunsj neste dag. Og å drikke minst 1,5 liter vann eller urtete. I de andre 8 timene spiser hun sine måltider som vanlig.

FAVORITTDRIKKEN HENNES?

Alltid kaffe, men usøtet og ikke mer enn to kopper om dagen. Grønn te, fordi den er en utmerket anti-oksidant. Og fra tid til annet, i godt selskap, et glass vin fra små produsenter sammen med et brett med gode oster.

«I Paris har alle har på seg parfyme hver eneste dag. Det handler ikke om hygiene, det er en levemåte, et vis å bygge opp personligheten på, og like viktig som klær.»

DUFTEN HENNES:

En kulturell arv

I Frankrike er parfyme som mote – kulturell. «I Paris har alle har på seg parfyme hver eneste dag,» sier Chloé Arjona, direktør for skjønnhetsavdelingen hos Peclers. «Det handler ikke om hygiene, det er en levemåte, et vis å bygge opp personligheten på, og like viktig som klær.» Det sies at pariesiennen har fem parfymer, som hun alternerer etter omstendigheter og humøret. Duften er en del av garderobeklassikerne hennes – akkurat som den lille sorte kjolen, dressen og Hermès-veska, og kanskje den fra Guerlain … Monica Bellucci elsker ‘Shalimar’, Camille Cotin ‘La Petite Robe Noire’, Lou Doillon ‘Mitsouko, Philippine Leroy-Beaulieu ‘Jasmin Bonheur’ … Hun alternerer lette dufter for en helg på landet eller eskapader ved sjøen, som ‘Paris-Deauville’ fra Chanel eller ‘Jardin en Méditerranée’ fra Hermes.

TOPPVALGENE HENNES?

‘Orange Blossom’ fra Fragonard og ‘Cologne’ fra Roger&Gallet. Og hun har en sikker sans for unike og sofistikerte formularer, hun kjenner lett igjen kvalitetsprodukter fra nisje-parfymehusene. Den franske esteten og skuespilleren Catherine Deneuve, som forblir trofast til Guerlain og ‘L’Heure Bleue, liker også å alternere med Frédéric Malles ‘Eau de Magniola’, ‘Lipstick Rose’ eller ‘Iris Poudré’. Dessuten elsker hun herreparfymene ‘Eau Sauvage’ fra Dior, med sine sitrusnoter, eller ‘Pour un Homme’ fra Caron, med sin lavendel- og vaniljedualitet. Men hennes siste favoritt er ‘Orage’ fra Louis Vuitton, en subtil blanding av patsjuli, iris og vetiver.

For å avslutte med parisiennens snev av frekkhet, vil hun fortelle deg at du må glemme alt du vet om klisjeer og bare skape din egen parisiske stil og gjøre den til din egen. Og som Inès de la Fressange skrev i boka si: «Du trenger ikke å ha blitt født i Paris for å ha den parisiske stilen – jeg er det perfekte eksempelet, som er født helt nede i Saint-Tropez (…) C’est facile!» 

Min siste «empties»: ELLEs favorittprodukter akkurat nå.

Powered by Labrador CMS