kultur
Resa Saffa Park: - Et behov for å skape det jeg selv savner

De ikoniske TV-seriene ga henne et visst publikum, men nå står musikken i sentrum, og trofaste lyttere strømmer til fra verdens hjørner.
Det er vanskelig å ikke stoppe opp ved både musikken og navnet Resa Saffa Park. Og er det looken du synes det er noe kjent ved, så er det kanskje fordi du har henne fra serier som Skam og Ragnarok.
Vi går våren i møte med den splitter nye plata Silver Bead Eyes - gitt ut helt på egenhånd, intet mindre - og har tatt en prat med den rå dama bak, Theresa Eggesbø.
Forresten - disse 3 norske artistene har vi også helt dilla på nå.
"Klassisk og quirky", og sammenlignes med Lana del Rey
Eggesbø har allerede gitt ut musikk i syv år, men nå er det tid for et første full-lengdes album. Nå har hun funnet sin plass og sitt publikum. Låtene på albumet er ikke resultat av en intensiv periode i studio med formål om å skrive et album.
- Hvordan vil du beskrive den nye plata di med to ord?
- Klassisk og quirky! sier Eggesbø.
- Det er sanger som har kommet til meg i ulike situasjoner hvor jeg har hatt behov for å skrive og synge, og spilt enten piano eller gitar, på ulike tidspunkt og steder de siste årene. Noen av låtene er skrevet her hjemme i Oslo, andre er skrevet blant annet i Wien, London og Firenze.
Også fanskaren til Resa Saffa Park strekker seg langt utover landets grenser. Tidligere i år skrev NRK om hvordan karrieren hennes har skutt virkelig fart i Tyrkia. Der sammenligner musikkeksperter henne med Lana Del Rey, og spår henne en lysende karriere i vente i Tyrkia.
- Det er betryggende, og jeg er takknemlig for at musikk organisk kan spre seg til mennesker som har interesse for sånt som jeg lager, på tvers av landegrenser. Som låtskriver og artist kunne jeg ikke ønsket meg annet enn akkurat dette, sier Eggesbø.
- Inspirasjon i kunsten å være menneske
Relasjonen Eggesbø har til musikk går langt tilbake.
- Det har bare fulgt meg som en intuitiv trang gjennom livet, men jeg begynte ikke å realisere det før i de senere tenårene. Da valgte jeg å studere musikk for å komme inn i miljøet, og lage musikk på fulltid. Så lenge jeg kan huske, har jeg hatt et behov for å uttrykke meg gjennom musikk, enten det var å skrive tekster eller synge melodier, deler hun.
-Hvordan jobber du når du skal lage nye låter? Og hvor finner du inspirasjon?
- Jeg finner mest inspirasjon i kunsten å være menneske. De universelle, menneskelige følelsene som vi alle opplever, og som knytter oss til hverandre samtidig som de kan føles fremmedgjørende.
Musikken faller naturlig for Eggesbø, men det betyr ikke at det alltid er smooth sailing. Hun er ikke fremmed for en god, gammeldags skrivesperre - som så mange andre kreative sjeler der ute.
- Skrivesperre er noe av det verste jeg kan oppleve, for jeg føler meg aldri så talentløs og ubrukelig som i disse periodene hvor det jeg kan best bare forsvinner fra min evne! Da begynner jeg ofte å tvile på om jeg i det hele tatt kunne noe fra begynnelsen, innrømmer hun.
- Jeg har lært av erfaring at det ikke nytter å tvinge noe frem. Det beste jeg kan gjøre for en skrivesperre er å legge det vekk, gjøre noe helt annet i en periode og stole på at skrivekyndigheten kommer tilbake. Den gjør alltid det.

- Har du en favorittlåt på det nye albumet?
- Jeg har en sterk kjærlighet til sangen Heal Me fordi jeg skrev den i en veldig urolig periode i livet mitt, deler hun.
Av de nyeste som ikke tidligere er gitt ut som singler, trekker hun fram sangen The Wreck.
- En favoritt fordi den var helt kompromissløs med tanke på vendinger jeg valgte å ta melodisk!
- Et behov for å skape det jeg selv savner
Det er virkelig ikke småtterier å kunne skilte med rolle i serier som Skam og Ragnarok. De ga henne uten tvil et stort publikum, men musikken gir henne noe som skuespillerlivet foreløpig ikke har klart å gi.
- Skuespill og musikk er uttrykksmåter som i stor grad går hånd i hånd, men foreløpig har musikken båret mer dybde og tyngde enn roller jeg hittil har spilt. Jeg er nysgjerrig på og har lyst til å fordype meg i mer krevende roller som skuespiller, men jeg er også en person som har behov for å skape selv det jeg savner, og er ikke så god på å vente passivt på at noen skal gi meg en jobb hvor jeg kan skape, beskriver Eggesbø.
- Sånn sett er musikken en fantastisk arena for meg - hvor jeg er den som skaper, er prosjektleder og manager, sier hun.
Hun bekrefter at hun går all in på musikkfronten om dagen - men uten at det betyr kroken på døra for skuespillerkarrieren.
- Blir jeg introdusert for et prosjekt jeg føler at kan gi meg inspirasjon og påfyll så ønsker jeg selvsagt si ja takk begge deler, slår hun fast.
Våren bringer i alle fall mer musikk. I Oslo spiller hun den 24. april, og ellers står flere turnébyer står for tur - blant annet Istanbul, Paris og Milano.
- Hvordan er turnélivet for deg? Det virker som om mange artister synes at turné er noe hat-elsk.
- Foreløpig har jeg bare hatt gode erfaringer med turné. Jeg har så fine mennesker rundt meg, som jeg samarbeider med og i bandet, at det har gitt meg så utrolig mye glede og sinnsro å reise med dem for å spille musikken! I fremtiden er jeg kanskje heldig med lengre turnéer som kanskje vil utfordre meg på måter jeg enda ikke kjenner til.
Multitalentet er ydmyk og jordnær når hun ser fremover i tid.
- Hvor er du om fem år om drømmer går i oppfyllelse og planer realiseres?
- Jeg håper på en lang, bærekraftig karriere hvor musikken kan ta meg til møter med mennesker rundt om i verden som resonnerer med det jeg selv lager og tror på, sier Eggesbø.