mote

Runway-rapport fra Milano: Blanke ark

På den første dagen av Milan Fashion Week debuterte Lorenzo Serafini hos Alberta Ferretti, mens Gucci, som for øyeblikket står uten kreativ direktør, venter på en ny kreativ visjon.

Publisert Sist oppdatert

Moteverdenen er i stadig endring med en bølge av designerbytter (både offisielle og ryktebaserte) i de store motehusene. Med så mye bevegelse ser 2025 ut til å bli et spennende år for både bransjen – og ikke minst: moten. En rekke av de største motehusene — Gucci, Fendi, Dior — er i ferd med å ønske nye Creative Directors velkommen, mens andre — Chanel, Bottega Veneta, Tom Ford — forbereder seg på kreative debuter. Skal vi kalle 2025 året for moteverdenens store kreative restart?

Gucci står for øyeblikket uten en Creative Director etter Sabato De Sarnos sjokkerende avgang tidligere denne måneden, og en ny kreativ visjon er ennå ikke avklart. Motehuset åpnet Milan Fashion Week med en kolleksjon designet av sitt studio og understreket i visningsnotatene at «motehuset har mange eiere og forvaltere.» 

Gjennom årene har hver kreative leder gitt Gucci en særegen identitet: Tom Ford ga huset sexappell, Frida Giannini skapte en feminin stil inspirert av 70-tallet, Alessandro Michele introduserte en eksentrisk geek-chic-estetikk, mens De Sarno tok huset tilbake til en mer ungdommelig og anvendelig stil. Denne nyeste kolleksjonen bar preg av alle disse innflytelsene.

Gucci
Gucci

Gucci beskrev klærne som ‘grunnleggende’ og tok utgangspunkt i husets «koder og verdier fra fortid, nåtid og fremtid – ting som har hatt betydning for mange, adoptert og tilpasset på ulike måter.» Modellene gikk rundt en gigantisk GG-struktur – først introdusert for 50 år siden – iført lakkede pastellfargede draktsett, silkekjoler med blondedetaljer i tyggegummirosa, brat-grønn og syrin, samt tettsittende fløyelsdrakter med Guccis GG-monogram. Det ikoniske hestebittmotivet var forstørret og brukt på ulike måter, som belter, hengende anheng og en tett chocker

Gucci
Gucci

Senere samme dag markerte Alberta Ferretti en ny begynnelse med debutkolleksjonen til Lorenzo Serafini, som tok over etter Alberta Ferretti i september etter at hun kunngjorde sin avgang fra merket etter 43 år. Serafini, som har tilbrakt et tiår hos husets søstermerke Philosophy, kjenner merkevarens DNA ut og inn – Ferretti selv satt på første rad for å vise sin støtte til sin etterfølger.

Hans første kolleksjon var en leksjon i italiensk eleganse: En overveiende nøytral fargepalett av monokrome toner, brunt og grått, ble brutt opp av innslag av rosa, rødt og elektrisk blått. Chiffon-kjoler med volanger og kapper ble vist sammen med silkekjoler og luksuriøse ytterplagg som utstrålte «Old Money» på den mest sofistikerte måten. Kolleksjonen hadde tittelen ‘Progressive Romantics’ og handlet om «essensen av romantikk, reimaginert.» Det er trygt å si at Serafini traff blink med sin visjon.

Saken er hentet fra ELLE UK. 

Les også: Er dette vårens nye it-plagg? 

Les flere motesaker her.

Powered by Labrador CMS