Rollen som Premier har han hatt siden 3. januar 2007 (som han selv sier det). Som Premier de Atelier overvåker han arbeidet for 16 ansatte, og samarbeider tett med Diors Womenswear Creative Director, Maria Grazia Chiuri, for husets Ready-to-Wear-kolleksjon.
Før han kom til Dior var han hos Saint Laurent i 28 år, hvor han også var ansvarlig for husets haute couture. Deretter tilbrakte han fire og et halvt år hos Alaïa før han han ble en del av teamet hos Dior. Hva kan man si? Det høres ut som La Vie En Rose ...
– Jeg har alltid hatt en stor interesse for mote, og har alltid sett på kvinner som svært elegante. Jeg beundrer dem. For meg har det vært viktig å sette kvinner i fokus, og sørge for at de føler seg vakre.
Hvilken rolle spiller atelieret ved produksjon av Diors kolleksjoner?
– Studioet er selve sentrumet for design. Det er der hele ideen bak kolleksjonen og skissene skapes. I atelieret produserer vi plaggene skapt av studioet – fra konstruksjon til catwalk. Der gis skissene liv.
Hva gjør arbeidet i atelieret spesielt?
– De evige utfordringene, de forandrer seg hele tiden. Det er viktig at vi hele tiden flytter grensene når det gjelder vår egen kreativitet, det gjelder både teknikk og materialer. På hver kolleksjon samarbeider Maria Grazia Chiuri og jeg for å skape de ulike modellene til hvert plagg. Tempoet er høyt, men når vi ser alle plagg på runwayen er gleden ubeskrivelig. Det er virkelig et resultat av hardt arbeid.
Mange tenker på et atelier som et sted der eksperter jobber møysommelig i hvite frakker, med tid og kunnskap til å perfeksjonere alt. Men er det alltid sånn?
– De siste dagene før vi skal presentere kolleksjonen er luften i atelieret elektrisk. Disse dagene handler om å ferdigstille hele kolleksjonen. For eksempel så mottar vi alle broderier kun 48 timer før visningen, og så skal disse monteres på plaggene. Det er litt av en utfordring.
– Produksjon blir ofte trukket fram som en avgjørende del av hva som gjør motebransjen lite bærekraftig. I atelieret betyr jo produksjon noe veldig annet enn det mange forbinder med for eksempel fast fashion.
Fortell om dine tanker rundt dette?
– Jeg tenker at fast fashion er aktuelt for de yngre, da de eksperimenterer og endrer stil hele tiden. Når man kjøper noe hos Dior, så handler det om et ønske om å investere i noe tidløst, med høy kvalitet og savoir-faire. Vår kolleksjon er først tilgjengelig 6 måneder etter presentasjon. Vi skaper kompliserte plagg, og våre metoder kan derfor ikke sammenlignes med de som brukes til fast fashion.
Så hva betyr en «bærekraftig produksjon» for deg?
– Min erfaring er at et plagg virkelig kan leve lenge, og det starter med gode materialvalg og produksjon. Kombinasjonen av disse to kan sørge for at et plagg kan bevares i en årrekke.
Hvilke materialer foretrekker du å jobbe med?
– Tørre materialer (ull, bomull, skinn), som tradisjonelt er forbundet med menswear. Helt ideelt for jakker, da materialet skaper bedre støtte og struktur.
Og hvilke materialer foretrekker du å være selv?
– Også tørre materialer, men bare fordi jeg er mann. For kvinner så avhenger alt av både personlighet og stil, men materialer som silke og musselin (tynn-vevd bomull) er fantastiske, og beveger seg på en helt spesiell måte.
Av alle plagg du har jobbet med hos Dior, har du en favoritt?
– The Bar Jacket – ikonisk for Dior. Denne er like aktuell år etter år, og Maria Grazia Chiuri tolker den på nytt hver sesong. Vi tar alltid utgangspunkt i plaggets essens, slik den ble laget av Mr. Dior i 1947, og videreutvikler den derfra. Egentlig alt som hører «Dior-silhuetten» til; the Bar jacket, plisséskjørtet, buksene ...
The Bar Jacket ble lansert i etterkrigstiden, som en del av Christian Diors første kolleksjon. Silhuetten var skapt for å framheve kvinnekroppen, og var en motreaksjon til alvoret, tyngden og sparsommeligheten som preget tiden. For Dior var det med stort alvor at han ønsket å skape noe som lot kvinner blomstre. Den daværende redaktøren av Harper’s Bazaar, Carmen Snow, uttalte den gang at Diors design hadde en «New Look» – og siden revolusjonerte silhuetten en hel bransje.
Helt til sist, hvorfor skal vi investere i egen garderobe?
– Fordi det gir friheten til å forandre oss! Da Mr. Dior designet i sin tid, så han for seg hvordan én dress skulle kunne bæres fra dag til kveld – og til fest. Det er viktig at en garderobe sørger for allsidige alternativer, som passer enhver anledning.