skjønnhet

Slik navigerer du TikToks hudpleieunivers i 2025

Sosiale medier har forvandlet hudpleien med kjappe løsninger og selvutnevnte eksperter. Skjønnhetsskribent Katie Withington undersøker hvordan du navigerer i den digitale dermatologiens tidsalder.

Publisert Sist oppdatert

Fra «stamcelle-facelifts» til 40 000 dollar som gaver på Golden Globes, til TikTok-brukere som hyller «beef-tallow slugging» (smøring med oksefett) som en erstatning for solkrem – verden av hudhelse flommer over av virale trender. 

Sosiale medier har faktisk vært en pådriver for det globale hudpleiemarkedet, som forventes å nå rundt 2000 milliarder norske kroner innen 2026. Hele 61 % av unge mellom 18 og 34 år oppsøker Instagram for skjønnhetsråd, og 64 % i samme aldersgruppe vender seg til TikTok for veiledning.

Men det kan være vanskelig å vite hva som er medisinsk og vitenskapelig forankret når man scroller gjennom et hav av trendord, mirakelkurer og selvutnevnte «hudeksperter». 

– Feilinformasjon sprer seg seks ganger raskere enn korrekt informasjon, sier hudlege Dr. Muneeb Shah, også kjent som @dermdoctor på TikTok, hvor han har over 18 millioner følgere. 

Han påpeker at mye av det man ser på plattformen ofte er unøyaktig og mangler viktige nyanser. 

– Nyanser er avgjørende i «kortformatinnhold», men det er ofte ikke plass til dem, sier han.

Les også: 5 sunne (og enkle) vaner for glødende hud.

Denne uklarheten gjelder også hva som utgjør en troverdig kilde, ettersom mange såkalte fagfolk opererer i en gråsone av hva det vil si å være en hudpleieekspert. 

– Sosiale medier er helt uregulert. I motsetning til medisinske fagpersoner, som overvåkes nøye av styrende organer, kan hvem som helst plukke opp et kamera og si hva de vil – uten konsekvenser for å spre feilinformasjon, sier hudlege og spesialist Dr. Aamna Adel.

I en tid der butikkhyllene bugner av ukjente ingredienser og høyteknologiske dingser, er det viktig å vite hvilke råd og produkter som faktisk er til å stole på. Begynn med å se etter varsellampene.

Les også: Anne Line Wangestad om SAWE og den perfekte hudpleierutinen.

Den mest vanlige? Kjappe løsninger. Klorofylldrikking, potetskiver på kviser, oksefett-slugging – hvis du har tilbrakt så mye som en kveld i TikToks virtuelle hudpleieskole, er du nok kjent med disse mikrotrendene. Selv om mange av dem presenteres som velprøvde og effektive, er de dårlig dokumentert og kan i verste fall skade mer enn de hjelper.

– Mangelen på regulering i kosttilskudds- og hudpleieindustrien betyr at mange av disse produktene ikke er basert på forskning eller medisinsk testet, og kan være en risiko for hudhelsen, sier estetisk spesialist Dr. Barbara Kubicka. 

– Selv om det er forståelig at man ønsker raske resultater, er det viktig å ha et langsiktig og personlig tilpasset regime, basert på profesjonell veiledning.

Men det er ikke bare negativt. Dr. Adel understreker at sosiale medier også kan være et fantastisk verktøy for læring – det har gjort mange kvinner mer bevisste på sine grunnleggende hudbehov og mer oppmerksomme på uregelmessigheter. Samtidig vokser det frem en «skintellectual»-bevegelse, der forbrukerne krever større åpenhet fra bransjen og ønsker å forstå vitenskapen bak produktene de bruker.

– Se etter innholdsskapere som er konsekvente, nøyaktige og åpne om mulige interessekonflikter, som reklame og samarbeid, råder Dr. Shah. 

– Tillit bygges over tid gjennom nøyaktighet, sier Dr. Shah. Uansett hvilken hudpleietrend som blir den neste store på TikTok eller Instagram, finnes det måter å navigere dette landskapet på som gjør deg mindre forvirret – og mer informert. Du må bare vite hvem du kan stole på.

Saken er hentet fra ELLE UK. 

Powered by Labrador CMS