Annonse
Alt du må vite om Tise
Jenny Skavlan står i bresjen for appen som har blitt nesten like vanlig å ha på mobilen som Instagram.
Annonse
Det skal godt gjøres å ikke ha fått med seg den norske gjenbruksappen Tise, som på tre år har klart å samle 600 000 brukere. At secondhand begynner å bli en viktig del av våre shoppingvaner, hersker det liten tvil om.
Likevel skiller Tise seg ut som et frisk pust i gjenbruksindustrien, med stilrent design, imponerende brukervennlighet og kreative tilleggsfunksjoner.
Victoria Hauk, markedssjef i Tise, forteller at deres mantra er å gjøre bruktshopping mer inspirerende og spennende.
– Ved å bruke konseptet fra Instagram hvor man kan like og følge hverandre, har vi skapt en mer inspirerende plattform for kjøp og salg. – Vi har fokus på brukerne våre og hele tiden løfte de frem, og på denne måten er det brukerne selv som skaper mye av det vi gjør. Det samfunnet er veldig viktig for oss, uten engasjementet fra dem blir vi jo bare en markedsplass.https://www.instagram.com/p/B0_wqPHAkKZ/ Med Jenny Skavlan i bresjen, har Tise blitt et samfunn for gjenbruk.
Har dere lagt merke til en økning i folks interesse for kjøp og salg av brukte varer siden oppstarten i 2016?
– Det har vi absolutt. Det er jo en grønn bølge som skyller over hele verden med tanke på klimaendringene, men jeg tror også det er flere faktorer inne i bildet. – Folk begynner å bli litt mer bevisste rundt forbruket sitt, og vi ser en god og stabil vekst i antall brukere til appen. Selv om det dessverre også fortsatt er økning i kjøp av nye klær, er det også vekst i gjenbruksmarkedet, noe som er en veldig god trend.
Hva tror du er grunnen til at stadig flere er mer åpne for å kjøpe brukt nå?
– Jeg tror folk ønsker å være mer bevisste, både når det gjelder økonomi, men også når det gjelder forbruk. Vi har et ekstremt høyt forbruk her i Norge, og vi er nødt til å roe ned kjøpekulturen for å ta vare på planeten vår. Det er ikke mange år siden det var «pinlig» å si at man hadde kjøpt noe brukt. Det er heldigvis ikke tabu lengre. – Før var det assosiert med dårlig økonomi, nå blir det assosiert med at man ønsker å ta ansvar og være mer bevisst rundt hvilke fotavtrykk man etterlater seg på denne kloden. – Med Tise ønsker vi også å få fram at alle plagg har en historie, og at de kan leve videre hos andre når du selv ikke trenger de lengre. Jeg tror også shoppinghysteriet blir dempet noe av at man kan ønske seg noe og så jakte etter det i appen.
Konseptet Tise tilbyr er jo bærekraftig i seg selv, men jobber dere for å gjøre selskapet og brukerne enda mer miljøvennlige og -bevisste på noen måte?
– I appen jobber vi hele tiden med å vise brukerne hvor miljøvennlige de er og hvor mye CO2 de sparer ved å kjøpe og selge brukt. På denne måten ønsker vi å inspirere dem til å velge gjenbruk, og selvfølgelig påvirke til at de blir enda mer bevisste rundt miljø. – Vi har også et eget sted i appen som vi kaller for Cash Store, der vi tilbyr brukerne våre ulike tilbud og konkurranser fra aktører som enten har en grønn profil, eller de tilbyr opplevelser eller digitale produkter. – På denne måten kan folk bruke sine opptjente Tise Cash (vår grønne valuta) til å ta litt mer bærekraftige valg. Vi tenker bærekraft i alt vi gjør og ønsker også å være en aktør som kan påvirke både brukerne våre, men også større aktører. Vi ønsker også å være en samfunnsaktør og sette viktige temaer på agendaen. Klima er jo en av de viktigste temaene om dagen, og her ønsker vi å gjøre en forskjell.https://www.instagram.com/p/Bv82NT3FpOv/ Tise har over 34.000 følgere på Instagram, hvor de deler med seg av stort og smått. Tise selger ikke bare brukte klær, du kan også finne en masse brukt interiør!
Selskapet startet som en ren «kjøp og salg av brukte varer»-app, men har den siste tiden utvidet med flere nye konsepter og tjenester.
I april lanserte Tise verdens første klimapositive mobilabonnement som CO2-kompenserer kundenes mobilbruk. Du kan også kjøpe mer data for såkalt Tise Cash (poeng samlet opp i appen). De har også inngått spennende samarbeid med norske klesprodusenter, forteller Victoria:
– Vi ønsker å rette fokus direkte til produsentene og ta klessvinn på alvor. Derfor har vi startet et konsept vi har valgt å kalle «Second Chance». Dette er et produkt i appen hvor brands som blant andre Holzweiler, ByTiMo og Kari Traa selger sine vareprøver, returvarer eller andre varer som ikke lar seg selge gjennom vanlige kanaler. – Vi snakker veldig mye om matsvinn, men klessvinn er et like stort, om ikke større, problem. På denne måten gir vi merker en kanal for å selge produkter som ellers kanskje ville blitt destruert. Vi ønsker å gi også disse produktene en ny sjanse.