ELLE #supportlocal: Walk-in Closet Oslo
Slik takler den lille butikken Walk-in Closet på Bislett den nye hverdagen.
Butikkbransjen sliter om dagen og vi i ELLE vil selfvfølgelig bidra med det vi kan.
Derfor har vi fokus på norske, uavhengige, små butikker og salonger på elle.no.
Walk-in Closet
Walk-in Closet ble startet av mor og datter, Synne Ramdahl og Tori Jennie Fredriksen i 2012. De har merker, som Camilla Pihl, Gestuz, Just Female, Amundsen Jewellery, L:A Bruket, Pavement og Second Female.
Nå er de seks ansatte og gjør det de kan for å sikre alle arbeidsplassene i denne vanskelige perioden.
https://www.instagram.com/p/B-Ieu7eARGZ/
Omsetningen falt over natta
– Vi elsker å stå i butikken og å ha direkte kontakt med kundene våre hver dag. Vi tror at det er mye av grunnen til suksessen, men nå mister vi så mye av dette.
De forteller at omsetningen falt over natta og at gatene var helt tomme. Da blir det vanskelig å drive motebutikk på Bislett.
Walk-in Closet har måttet permittere fem av seks ansatte og redusert åpningstidene kraftig de siste ukene.
Kritisk
Damene beskriver en kritisk situasjon for dem og alle de andre som er i samme situasjon grunnet koronaviruset.
Økning i nettbutikken
– Vi er virkelig redde for at dette kan være slutten for babyen vår som vi har jobbet knallhardt for i over 7 år, forteller Ramdahl.
De hadde nettbutikk fra før og har merket en økning der.
– Vi har måttet tatt noen grep. Vi har også forsøkt å stoppe vareleveringer, utsette husleie og har også kontaktet banken for lån.
Krisen har gjort at de må tenke annerledes for å nå ut til kundene sine.
https://www.instagram.com/p/B-KP6dLgsjO/
– Vi er svært sårbare uten reserver å tære på. Utsettelser hos leverandørene gjør også at hvis vi overlever unntakstilstandene, vil det komme en smell i etterkant som er like kritisk som krisen selv. Som sisteledd ut mot kunden sitter vi igjen med altfor mye varer og gjeld i et marked som trolig ikke har samme kjøpekraft.
https://www.instagram.com/p/B-FdSAbgl6N/
Gir seg ikke uten kamp
Responsen fra folk varmer.
– Vi ser en god økning i nettbutikken og håper virkelig det fortsetter, selv om det dessverre ikke er i nærheten av omsetningen vi til vanlig har i butikken vår på Bislett. Det er vanskelig for en liten aktør å konkurrere på nett mot de store gigantene, og hjertet vårt ligger i den fysiske butikken.
Hvilke tanker har dere om framtiden til butikken nå?
Hvert salg teller
– Vi prøver, som alltid, å inspirere og friste via sosiale medier. Alle varer skal ut i nettbutikken og vi må være kreative i måten vi selger klær på. Vi gir ekstra service på nettkjøp og tilbyr gratis hjemkjøring i Osloregionen.
Hva skal til for at dere små, norske, uavhengige butikker skal klare dere nå?
Sjekk ut nettbutikken og @walkinclosetoslo
ELLE #supportlocal