– Tro på deg selv, elsk deg selv og å vær den du virkelig er!
Den svenske sjefsdesigneren til Zadig & Voltaire, Cecilia Bönström, forteller alt om den nye kolleksjonen, ideen bak og utfordringene ved nok en digital moteuke.
Zadig & Voltaire AW21: Nok en sesong med digitale moteuker er snart ved veis ende. København, New York, London, Milano, og nå Paris, har alle klart å levere spennende moteuker, som vi alle har måttet nyte fra våre egne hjem.
Vi har sett sterke tendenser til «festlystne» motehus og designere – kolleksjonen til Isabel Marant var blant annet en hyllest til nattens dronning.
I dag var det klart for Zadig & Voltaire, og jammen ble det ikke feststemning her også. Motehusets sjefsdesigner, Cecilia Bönström, har designet en kolleksjon som skal treffe et bredt publikum, helst i mange byer og land. Med mye glitter og glam, er det ingen tvil om at også dette franske motehuset er klar for lysere tider.
Blir det som noen spår, en utgave av «de glade 20-årene»? I så fall har vi et hav av garderobemuligheter – også fra Zadig & Voltaire.
Se bilder fra kolleksjonen nederst i saken.
Se intervju sjefsdesigner Cecilia her:
[video width="1920" height="1080" mp4="http://www.elle.no/content/uploads/sites/32/2021/03/zadig-ELLE-NO-interview-060321.mp4"][/video]
Kan du fortelle litt om kolleksjonen og tematikken LOVE YOURSELF?
– Love Yourself var veldig viktig for meg da jeg startet arbeidet med kolleksjonen, fordi jeg ønsket å formidle dette til både kvinner og menn: Tro på deg selv, elsk deg selv og å vær den du virkelig er! Fra det punktet, med designteamet mitt, handlet det hele om kolleksjonen – som går fra dag til natt, med glede og grafiske aspekter. Litt feststemning er det også, med mye glitter for neste sesong.
Har du noen favorittplagg fra kolleksjonen?
– Favorittgjenstanden min – vesken! Det er en ny veske, kalt “Le Cecilia”, som tar oss litt tilbake til begynnelsen av Zadig & Voltaire, men samtidig et syn på Zadig & Voltaire for fremtiden.
Hvordan har pandemien påvirket arbeidet med kolleksjonen? Har det påvirket temaet på noe vis?
– Jeg tegner med et veldig optimistisk sinn! Så selv når disse tingene skjedde, og det er utfordrende for en hel verden, meg og teamet, holder vi motet oppe og tenker på fremtiden. Det handlet om: "la oss fortsette, la oss beholde lidenskapen og håpet for fremtiden, hvor du kan begynne å reise, møte mennesker igjen". Det er faktisk alltid slik på hovedkontoret til Zadig & Voltaire!
Hvordan har du klart å finne motivasjon og inspirasjon til kolleksjonen under pandemi og lockdown?
– Jeg tror at når du jobber med mote, har du den lidenskapen i deg! Mote er å få folk til å drømme, det er en veldig enkel måte å gi lykke på. Så selv med pandemien var motivasjonen der, inspirasjonen var der, fordi Zadig & Voltaire-kvinnene og -mennene alltid er de samme. Det er en tidløs garderobe! Vi ønsker å gå videre, og vi venter på neste steg der vi alle kan være sammen igjen!
Hvem er denne kolleksjonen spesielt rettet mot?
– Denne kolleksjonen handler det digitale showet om "modeller som vandrer i gaten". Her sikter vi til "virkelige mennesker", alle kunder over hele verden, enten det er i Norge, Sverige, Korea, Shanghai. Så det handler egentlig om aktive unge mennesker der ute!
Hvilke fordeler og ulemper er det ved å ha digital moteuke?
– Jeg tror fordelene er at vi må utfordre oss selv, og finne på nye måter å kommunisere på. Ulempene er at vi ikke kan være sammen. Den energien som skapes når folk, influencere og pressen, kommer til showene. Den spenningen mangler for at det skal bli et skikkelig show! Det mangler virkelig denne sesongen.
Hva ser du mest frem til å gjøre etter at verden åpner opp igjen?